Desinformationen på nätet flödar under indiska valet
Trots löften om åtgärder från de stora techbolagen är desinformation och falska nyheter ett stort problem under det pågående valet i Indien, skriver AP. Experter varnar för att detta riskerar att på felaktiga grunder påverka människors åsikter och leda till våld.
Organisationen India Civil Watch International har kunnat visa hur Meta, som äger Facebook, har tillåtit annonser och inlägg som innehåller bland annat anti-muslimska och kvinnofientliga budskap, och som uppmanar till våld mot politiska motståndare.
Meta säger sig dock ha stärkt arbetet med att förhindra att falska uppgifter sprids, bland annat genom oberoende faktagranskare som jobbar dygnet runt.
Även AI-genererade deepfakes är ett växande problem. Förstagångsväljaren Ankita Jasara, 18, säger att all desinformation gör det svårt att veta vad hon ska tycka.
– Om jag inte vet om det som sägs är sant, vet jag inte heller om jag lita på regeringen som leder mitt land, säger hon.