”Det funkade inte så nu säljer de företaget igen”
Techsajten Recodes Peter Kafka menar att försäljningen av den svenskgrundade spelutvecklaren King till speljätten Activision Blizzard är ett resultat av att företagets börsnotering inte fallit så väl ut som man hoppats, samtidigt som man misslyckats med att skapa en uppföljare till sin jättehit Candy Crush Saga. ”Ingen har bevisat att en megahit innebär att andra titlar också blir megahits” skriver Kafka i en kommentar till affären, där han påpekar att finska Rovio och deras spel Angry Birds är ett exempel på hur det kan gå när man inte lyckas skapa en framgångsrik uppföljare. ”King klarade inte att skapa ett nytt Candy Crush. Intäkterna peakade under tredje kvartalet 2013” skriver Kafka. ”Game over. Dags att sälja” avslutar han.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen