Hem

Lägger bud på svenska King på 50 miljarder

Den amerikanska speljätten Activision Blizzard har lagt ett jättebud på motsvarande 50 miljarder kronor på spelutvecklaren King, som grundades i Sverige och som bland annat ligger bakom det framgångsrika spelet Candy Crush Saga. Båda företagens styrelser har nu godkänt affären som därmed beräknas bli genomförd om inget oväntat händer. Uppköpet innebär en av de största techaffärerna i den svenska historien. Activision Blizzard är USA:s största spelföretag och äger bland annat titlar som Call of Duty och Warcraft.

 
Activision Blizzard på Wikipedia
Wikipedia (sv)
Activision Blizzard, Inc. (Nasdaq: ATVI) är en amerikansk datorspelsutvecklare och -distributör, vars aktiemajoritet ägs av det franska konglomeratet Vivendi SA. Företaget är resultatet av en sammanslagning av Activision och Vivendi Games, som offentliggjordes 2 december 2007 med ett avtal värt 18,8 miljarder dollar. Affären var klar 9 juli 2008. Företaget anser att sammanslagningen kommer att skapa "världens största och mest vinstgivande datorspelsdistributör". De anser att de är den enda distributören som håller "ledande marknadspositioner i alla kategorier" inom spelindustrin. EU-Kommissionen godkände sammanslagningen i april 2008. Kommissionen behövde kontrollera att det inte skulle uppstå några monopol-problem på grund av den stora sammanslagningen. Den 8 juli 2008 meddelade Activision att aktieägarna hade gått med på sammanslagningen. Avtalet slöts den 9 juli 2008 och det totala transaktionsvärdet beräknades uppgå till 18,9 miljarder dollar.
 
King på Wikipedia
Wikipedia (en)
King Digital Entertainment, also known as King.com, is a social games company, and the largest game developer ever in the history of the website Facebook.com. King develops games for the web, for mobile (iOS, Android, Windows Phone), Facebook, and Windows 10. King is led by Riccardo Zacconi, who has served in that role since co-founding the company in 2003. Founding partner Melvyn Morris serves as chairman. The company has 1400 employees and parcels development out to small, autonomous teams of designers working with a "startup" mentality. In 2013, it spent $110.5 million on research and development, roughly 6 percent of sales.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen