Det här är de fem största myterna om elbilar
Det finns många uppgifter om elbilar som kan klassas som rena myter. Flera av dem är lätta att slå hål på, vilket också sajterna Chargepoint, The Next Web och svenska Fixa Elbil har gjort. Det här är listan över de fem vanligaste myterna, enligt dem.
Räckvidden är för dålig
Man kommer inte lika långt på en laddning som med en full tank, det stämmer. Men det behövs å andra sidan inte. En elbil laddas oftare än en bil med förbränningsmotor tankas. Bilarna laddas ofta så fort de står still, vilket innebär att man fyller på batteriet så frekvent att räckvidden sällan blir ett problem i realiteten.
Elbilar är inte miljövänliga
Argumentet här brukar vara att strömmen kan genereras av kolkraftverk. Men studier som genomförts i både USA och Europa har visat att elbilar är mer miljövänliga även om energiproduktionen sker i kolkraftverk. Amerikanska Union of Concerned Scientists har till exempel genomfört en studie som visar att oavsett hur den el som billarna laddas med produceras, så landar växthusgaserna på hälften av vad en traditionell bil med förbränningsmotor genererar.
Batterierna tappar räckvidd snabbt
De flesta elbilar har idag lång garanti på sina batterier. Och ett batteri förväntas dessutom behålla mellan 70 och 80 procent av sin kapacitet över tio års tid.
Elbilar fungerar bara i milt klimat
Man tappar förvisso en bit av räckvidden om det blir riktigt kallt, men det handlar inte om så stora förluster att fordonen är att betrakta som oanvändbara på våra breddgrader. Norska elbilsföreningen genomför med jämna mellanrum tester som visar exakt hur mycket räckvidden minskar en riktigt kall vinterdag, och resultaten brukar landa på 60–66 procent av den ordinarie räckvidden. Dessutom är det sällan problem att starta en nedkyld elbil.
Det finns inte tillräckligt med laddstationer
Laddningsinfrastrukturen byggs snabbt ut i Sverige, och även om det finns klart utrymme för förbättringar på det här området, så går det ju även att ladda hemma med hjälp av en egen laddningsbox.