Så bra klarar sig elbilarna i den nordiska vintern
Det förhållandevis kyliga klimatet på våra breddgrader här i Norden innebär att många elbilars uppgivna räckvidd inte riktigt stämmer. Av den anledningen genomför den norska elbilsföreningen varje år ett vintertest, där man tittar på hur bra olika elbilar klarar den bistra kylan.
Årets upplaga av testet genomfördes i Finnmark och Troms, där man tillryggalade 150 mil i temperaturer på mellan noll och minus 20 grader.
Den bil som klarade testet bäst var Volkswagens ID.3, som tycks ha en näst intill helt stadig energiförbrukning oavsett temperatur. Två andra tyska bilar kammade hem andra- och tredjeplatsen, nämligen Porsche Taycan och BMW iX3.
Testet visade även att laddningshastigheten påverkas av temperaturen. Porsche klarade sig bäst med en genomsnittlig laddningshastighet på 76 kW från 10 till 86 procents laddning. Även svenska Polestar 2 klarade sig bra på det här området, medan det gick lite sämre för Volkswagens ID.3 som landade på 49,4 kW.
Norska elbilsföreningen slår fast att det finns ett tydligt samband mellan större batteripack och extra räckvidd vid kallt väder. Man konstaterar också att elbilarna inte tappar så mycket räckvidd på att stå oanvända som myten gjort gällande.
De bilar som fanns med i årets upplaga av vintertestet var Citroën ë-C4, Volkswagen ID-3, Polestar 2, BMW iX3 och Porsche Taycan 4S PBP.