Bevaka
Elbilar

Se till att kontrollera rätt saker innan du köper en begagnad elbil.  Unsplash
Uppkopplade fordonet

Håll koll på rätt saker när du köper begagnad elbil

Den garvade begagnatköparen vet precis vad man bör kontrollera när det handlar om en klassisk bil med förbränningsmotor. Men planerar man att köpa en begagnad elbil finns det andra detaljer att granska närmare, konstaterar sajten Inside EV’s, som har redogjort för de viktigaste bitarna:

Batteriernas skick är nummer ett på listan. Kruxet är att det kan vara mycket svårt att avgöra hur det står till med den saken. Den som har en så kallad OBD-mätare – en enhet som kopplas in i bilens OBD-port och läser av koder – kan få fram information om batteristatusen. Men att tolka koderna rätt är något av en djungel då det inte finns någon standard ännu. Att hitta rätt koder för just den aktuella bilmodellen kan kräva ett gediget googlande.

Om det är möjligt bör man be om att få testa fordonet på en riktig långtur. Först då får man en konkret uppfattning om batteriets skick. Lyckligtvis, och kanske en aning förvånande, så håller elbilsbatterier faktiskt ganska länge. Normalt sett tappar en elbil inte mer än mellan 10 och 20 procent av sin ursprungliga batterikapacitet efter 15 000 mil, skriver sajten Recharge.

Man bör även hålla koll på ifall bilen säljs med hyrda batterier, ett upplägg som inte är direkt ovanligt. Då hyr man nämligen batteriet separat, och man bör därför se till att köpet inte innebär en extrautgift som man inte hade räknat med.

Se även till att alla kablar för laddning finns med. Att ersätta en saknad laddkabel till ett vägguttag låter kanske inte som någon stor sak, men det kan bli en mycket kostsam historia på flera tusenlappar.

Det ska även påpekas att det finns en missuppfattning om att elbilar skulle vara långt mer pålitliga i övrigt än klassiska bilar med förbränningsmotorer, då det finns färre rörliga delar i dem. Men det stämmer bara till viss del. Saker som bromsar, luftkonditionering och däck skiljer sig i princip inte alls och slits i lika hög grad vare sig det sitter en elmotor under huven eller inte. Och att ta en Carfax-rapport på fordonet är förstås lika vettigt när det gäller en elbil som när det handlar om bilar med förbränningsmotorer.

7 jun
Till fjällen med elbil? Jodå, det går. Men det kan bli lite mer omständligt.  Tesla (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Elbil till fjällen – så bra fungerar det i praktiken

En aspekt som ofta vägs in när vi svenskar köper ny bil är det hur lämpad den är för att klara den för många årligen återkommande fjällresan. Och långa resor i tufft vinterväglag med mycket packning är förstås också en av de mest utmanande situationer som en bil kan utsättas för.

Med elbilsrevolutionen för dörren väcks därför allt oftare frågan om det ens är möjligt att genomföra en längre fjällresa med en elbil. Och visst går det, men det blir ofta en smula krångligare än med en klassisk bil. Det konstaterar skidåkarsajten Freeride, som har tittat närmare på saken.

Till att börja med är renodlade elbilar med gott om lastutrymme fortfarande relativt sällsynta, och dyra. Man får inte sällan räkna med att investera i en takbox om både barn, extra väskor och ett eventuellt husdjur ska få plats.

En annan aspekt är räckvidden. Freeride har tittat närmare på Teslas SUV X100D, en bil som normalt sett ska klara nästan 57 mil på en laddning, det vill säga en sträcka som är 10 mil kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Åre. Men med snö på vägen, varm luft i kupén och många uppförsbackar längs vägen så minskar räckvidden snabbt. Räkna med att behöva stanna för laddning.

Just i fallet med Åre så finns flera laddstolpar längs med kusten. Ska man till Härjedalsfjällen är det däremot sämre ställt med infrastruktur för laddning och turen kräver mer noggrann planering.

När det handlar om köregenskaper i vinterväglag så skiljer sig elbilar inte nämnvärt från anda fordon, även om de gärna svarar på ”gaspådrag” lite piggare, så man bör även vara försiktig om det råder halka.

6 jun
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

5 jun