Hem
Dubbdäck och friktionsdäck är båda skapade för att fungera bra på vinterväglag. Men de skiljer sig åt på flera avgörande sätt.
Continental DäckANNONS

Dubbdäck eller friktion – så väljer du rätt

Fyra vykort. Större är inte bilens kontaktyta med vägen. De flesta vet att det är viktigt att byta till nya vinterdäck i god tid, men vilket är egentligen det säkraste valet – dubb eller friktion?

Dubbdäck och friktionsdäck är båda skapade för att fungera bra på vinterväglag. Men de skiljer sig åt på flera avgörande sätt. Per Linder, produktchef på Continental, förklarar:

– IceContact™ 3 är dubbdäcket från Continental som har dubbar av hårdmetall som ger ett bra grepp på is och snö. VikingContact™7, det nordiska friktionsdäcket, har inga dubbar men har desto fler sajpningar i däckmönstret för att ge bra grepp på vinterväglag.

Per Linder rekommenderar vilket däck du ska välja:

  • Om du kör drygt 500 mil på vintern, oftast på mindre vägar och landsbygd. Det är plogat ibland och ofta osandat: Dubbdäck
  • Om du kör drygt 500 mil på vintern, oftast på större orter där det ofta är barmark eller slask: Nordiska friktionsdäck
  • Om du mestadels kör i norra Sverige där det oftast är snö och is under hela vintern: Dubbdäck
  • Om du mestadels kör i större städer: Nordiska friktionsdäck

FAKTA: Continentals vinterdäck

Continental kan med stolthet titulera sig som testvinnare i både kategori dubbdäck samt friktionsdäck där IceContact™ 3 tog en delad förstaplats i Aftonbladets dubbdäcktest och VikingContact™7 drog det längsta strået i Vi Bilägares friktionsdäckstest för tredje året i rad.

Testfakta: VikingContact 7,205/60 R16. Vi Bilägare nr 13,2020, Testfakta: IceContact 3,205/55 R16.Aftonbladet, Hemsida 2020-09-26

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.