Dubbdäck eller friktion – så väljer du rätt
Fyra vykort. Större är inte bilens kontaktyta med vägen. De flesta vet att det är viktigt att byta till nya vinterdäck i god tid, men vilket är egentligen det säkraste valet – dubb eller friktion?
Dubbdäck och friktionsdäck är båda skapade för att fungera bra på vinterväglag. Men de skiljer sig åt på flera avgörande sätt. Per Linder, produktchef på Continental, förklarar:
– IceContact™ 3 är dubbdäcket från Continental som har dubbar av hårdmetall som ger ett bra grepp på is och snö. VikingContact™7, det nordiska friktionsdäcket, har inga dubbar men har desto fler sajpningar i däckmönstret för att ge bra grepp på vinterväglag.
Per Linder rekommenderar vilket däck du ska välja:
- Om du kör drygt 500 mil på vintern, oftast på mindre vägar och landsbygd. Det är plogat ibland och ofta osandat: Dubbdäck
- Om du kör drygt 500 mil på vintern, oftast på större orter där det ofta är barmark eller slask: Nordiska friktionsdäck
- Om du mestadels kör i norra Sverige där det oftast är snö och is under hela vintern: Dubbdäck
- Om du mestadels kör i större städer: Nordiska friktionsdäck
FAKTA: Continentals vinterdäck
Continental kan med stolthet titulera sig som testvinnare i både kategori dubbdäck samt friktionsdäck där IceContact™ 3 tog en delad förstaplats i Aftonbladets dubbdäcktest och VikingContact™7 drog det längsta strået i Vi Bilägares friktionsdäckstest för tredje året i rad.
Testfakta: VikingContact 7,205/60 R16. Vi Bilägare nr 13,2020, Testfakta: IceContact 3,205/55 R16.Aftonbladet, Hemsida 2020-09-26