Hem
Arkivbild. (Claudio Bresciani / TT / TT NYHETSBYRÅN)

E-handel av kläder växte med 8 procent i fjol

Klädhandeln på nätet växte med 8 procent förra året och omsatte 9,1 miljarder kronor. Den digitala klädhandeln drar därmed ifrån den fysiska handeln. Näthandeln utgör nu 14 procent av den totala kläd- och skohandeln.

Jonas Ogvall, vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel, menar att tillgången till smarta telefoner banat väg för det stora genombrottet.

– Konkurrensen är stenhård just inom det segmentet. Det är verkligen där som den internationella konkurrensen kommer in. Tittar man på de på stora utländska aktörerna som finns i Sverige, som till exempel Zalando, så är de inom kläder och skor.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen