E-handeln fortsätter växa: ”Bolag måste anpassa sig”
Den svenska e-handeln växte med 16 procent i fjol, enligt e-barometern som Postnord genomför tillsammans med HUI Research och Svensk Digital Handel. Utvecklingen spås fortsätta även under 2017.
– Detaljhandeln är i ständig förändring. Företagen måste följa med i hur konsumentbeteendet förändras för att ha en chans att överleva framöver, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.
bakgrund
E-handel
Wikipedia (sv)
E-handel är när ett företag eller konsument säljer, köper eller byter en produkt, tjänst eller information oftast över Internet eller andra datornätverk. Den e-handel som en konsument kommer i kontakt med oftast kan delas in i två undergrupper: nätauktioner och framför allt handel via nätbutiker. Betalning sker vanligtvis med kreditkort, faktura, postförskott och genom direktöverföring till bank. Även Paypal och Swish börjar dyka upp mer och mer som betalningsalternativ.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen