Hem
MasterCardANNONS

E-handelstrenderna att hålla koll på 2016

E-handel 2.0 är här, mer mobil och smart nischad. Samtidigt kräver konsumenterna allt mer av e-handlarna och struntar i vilken kanal köpet sker igenom. Att internethandel revolutionerar vår vardag har blivit vardag – de senaste 3 åren har e-handel vuxit från 70 miljarder till 90 miljarder kronor bara i Sverige, enligt rapporten Svensk E-handel 2015. Nu köper vi allt från matkassar, taxiresor och hotellnätter hos främlingar över nätet. Frågan är vad som kommer hända härnäst? MasterCard har här samlat några intressanta spaningar från de senaste månaderna som kan ge en fingervisning vart vi är på väg.

Lojalitetsprogram på webben

Tusentals butiker slåss om vår uppmärksamhet och våra köp online. Därför förutspås lojalitetsprogram få ett stort genomslag under 2016, med belöningar som exklusiva säljerbjudande eller gåvor. Tittar man på hur man tidigare byggt lojalitet offline har det främst rört sig om belöningar för köphandlingar. På webben kan man ta lojaliteten vidare med kampanjer som belönar exempelvis delningar och likes.

Internetbolag öppnar fysiska butiker

Det kan verka ologiskt men allt fler e-handelssajter väljer att slå upp portarna på fysiska butiker. I mars öppnade sökjätten Google en butik i London och den 3 november öppnade Amazon sin första fysiska bokhandel. Kunna känna, klämma och enklare upphämtning är starka skäl till trenden

Uber samarbetar med e-handel

Under det senaste året har Uber experimenterat med att skicka paket tillsammans med resenärer. Inom kort förväntas man tillkännage att man ska samarbeta med e-handlare och butikskedjor, för att göra Uber till ett alternativ till expressleverans.

Enklare att betala online i mobilen

Mobil e-handel står inför ett tekniksprång – med flera aktörer redo att underlätta mobila betalningar. MasterCards globala lösning MasterPass är en digital plånbok, där kortinfo och leveransadress lagras. Det enda som behövs är en säker identifiering via Mobilt BankID.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.