Illustrationsbild/Bollebygd. TT
Olyckan i Bollebygd

Efter olyckan: Flera osäkra gravstenar har upptäckts

Efter att en flicka i lågstadieåldern skadats av en vältande gravsten har flera osäkra gravstenar upptäckts på Tollsjö kyrkogård i Bollebygd.

– Det är en del stenar som vi kommer behöva lägga ner i dag, Madeleine Forsberg, kyrkoherde i Bollebygd församling, till P4 Sjuhärad.

Under dagen pågår arbetet med att undersöka ungefär 500 gravstenar. Den flicka som skadades ska enligt Aftonbladet har brutit lårbenshalsen.

Toppnyheter

Mordplatsen, Olof och Lisbeth Palme  TT
Palmemordet

Författaren: ”Övertygad om att det är Skandiamannen”

På morgonen den 10 juni kommer chefsåklagare Krister Petersson att ge besked om åtal i Palmeutredningen. Författaren Thomas Pettersson, som skrivit en uppmärksammad bok där han pekade ut den så kallade Skandiamannen som möjlig gärningsman, tror att hans teori kommer att hålla hela vägen.

– Jag är övertygad om att det är Skandiamannen. Sedan hundraprocentigt säker… Det finns alltid ett litet utrymme för att det är något annat., säger han till Aftonbladet.

28 min
André Pops och  Lars Olof Lampers. SVT
undefined

André Pops leder program om Palmemordet på SVT

SVT kommer att sända flera program om Palmemordet i anslutning till att beslut om åtal meddelas nästa vecka, skriver public service-bolaget i ett pressmeddelande.

På kvällen 10 juni, samma dag som åklagare Krister Petersson håller sin pressträff, direktsänder man ett extrainsatt avsnitt av Veckans brott med André Pops och Lars Olof Lampers, som är redaktör för programmet.

SVT gör även en ny programserie, 34 år med Palmemordet, som kommer att publiceras på Play den 8 och 9 juni. Även här är André Pops och Lars Olof Lampers programledare.

3 tim
Läs mer om Palmemordet
Coronaviruset Smittans effekter
Illustrationsbilder. TT
Coronaviruset Smittans effekter

SAS drar igång linjer till Europa – trots UD-avrådan

SAS drar inom kort i gång flera flyglinjer som legat nere under coronapandemin. Från och med 15 juni kan Stockholmsresenärer flyga till Visby, Östersund, Aten och Palma de Mallorca. Ytterligare elva linjer öppnar från Köpenhamn.

20 juni inleds flygningar till åtta andra destinationer, varav de flesta är vid Medelhavet.

Samtidigt gäller UD:s avrådan från alla icke-nödvändiga utlandsresor, vilket inkluderar turistresor, fram till den 15 juli, noterar TT.

– Vi förutsätter att alla följer de råd som kommer från svenska UD och reglerna i andra länder, säger presschefen Freja Annamatz till nyhetsbyrån.

3 tim
Eriksson under ligacupfinalen i februari ANDREW BOYERS / BILDBYRÅN
undefined

Svenskarna mästare med Chelsea –  utan att jubla

Chelsea har utsetts till engelska ligamästare, trots att laget låg tvåa i Super League när serien avslutades på grund av coronapandemin. Det rapporterar flera medier.

När säsongen avslutades låg Manchester City i toppen men Chelsea, som spelat en match mindre, har ett bättre poängsnitt.

Svenska stjärnspelarna Magdalena Eriksson och Jonna Andersson kan därför titulera sig ligamästare med Chelsea.

– Det ingen trofé jag kommer ha högst upp i skåpet när jag lägger skorna på hyllan, har Eriksson tidigare sagt till Fotbollskanalen.

1 tim
Läs mer om Coronaviruset
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Idag 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

Igår 04:04
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
3 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande
Trumps USA Protesterna i USA
Protester i Austin på torsdagen. Eric Gay / TT NYHETSBYRÅN
Trumps USA Protesterna i USA

Analys: ”En dålig ledartext kunde avslöja en dålig lag”

Den republikanske senatorn Tom Cotton blev starkt kritiserad på onsdagen när han i en gästledartext i New York Times förespråkade att soldater skulle sättas in för att få bukt med våldsamma protester mot polisvåldet i landet.

Man kan kritisera ledarsidan för att de publicerade de ”extrema” åsikterna, men Cotton ”gjorde oss alla en tjänst”, skriver Politicos Jack Shafer i en analys.

”En dåligt ledartext kunde avslöja en dålig lag”, säger Shafer med hänvisning till the Insurrection Act, som ger presidenten möjlighet att sätta ut militären i USA för att hantera civil oordning och uppror.

Samtidigt som övervåld och rasism har blivit den dominerande frågan i USA sedan George Floyds uppmärksammade död har presidenten avskurit sig från debatten, bokstavligt talat, skriver CNN:s Stephen Collinson.

”En del av USA närmar sig en obekväm självrannsakan [...] men president Donald Trump hukar sig bakom höga stängsel runt Vita huset och avvisar en nationell begrundan”, skriver han.

2 tim
Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski. Illustrationsbilder.
undefined

Klarna donerar pengar till stöd för protestvågen i USA

Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski sällar sig till raden av företagsledare som öppet tar ställning för protestvågen i USA och mot polisvåldet.

”Vi måste fördöma alla former av rasism. Det vi har sett går emot allt som vi som företag, och jag själv personligen, står för”, skriver han i ett blogginlägg på Klarnas hemsida.

Där framgår det att Klarna kommer donera pengar till organisationerna American Civil Liberties Union och The National Association for the Advancement of Colored People. Fintech-bolaget lovar även att matcha alla donationer som anställda gör.

33 min
Polisen började skingra demonstranter nära Vita huset på måndagen. Alex Brandon / TT NYHETSBYRÅN
undefined

ACLU stämmer Trump efter ingripande vid Vita huset

Den amerikanska människorättsorganisationen American Civil Liberties Union (ACLU) stämmer president Donald Trump och justitieminister William Barr, rapporterar Washington Post.

Det var i måndags som polisen skingrade demonstranter utanför Vita huset med tårgas, distraktionsgranater och gummiklädda kulor.

På torsdagen lämnades en stämning in där ACLU, tillsammans med Black Lives Matter, kallar polisens ingripande, som Trumpadministrationen godkände, för ”oprovocerat” och kriminellt”.

6 tim
Läs mer om Trumps USA