Efter Swish-störningarna: Nu ska problem följas upp
Störningar i betaltjänsten Swish måste följas upp och rapporteras, uppger Finansinspektionen i ett pressmeddelande.
”Under 2020 har det varit ett betydande antal störningar som påverkat Swishs funktion”, skriver FI, som därför haft ett möte med bankerna som tillhandahåller tjänsten till sina kunder, samt representanter från Bankföreningen.
Nu ska myndigheten fortsätta att granska hur Swish fungerar och ha en regelbunden kontakt med berörda banker.
bakgrund
Swish
Wikipedia (sv)
Swish (uttalas [swɪʂː] eller [svɪʂː]) är en mobilapplikation för överföring av pengar inom Sverige, vilken lanserades i december 2012 av Getswish AB. Applikationen möjliggör omedelbara betalningar mellan bankkonton genom till kontonummer kopplade mobilnummer.
Getswish AB ägs av de sex bankerna Danske Bank i Sverige, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankernas Riksförbund. Förutom ägarna erbjuder även Skandiabanken, ICA-banken, Sparbanken Syd, Forex Bank, Ålandsbanken och Marginalen Bank Swish. Anna-Lena Wretman är sedan 2016 VD.
I början på 2019 hade Swish cirka 6,9 miljoner privatanvändare, cirka 192 000 företagsanvändare samt cirka 4 000 kunder med handelsavtal
Läs mer
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen