”Ekonomistudenter saknar baskunskaper i matte”
Det blir allt vanligare att ekonomistudenter saknar grundläggande kunskaper i matematik, skriver flera representanter för ekonomiska utbildningar på DN Debatt.
De skriver att kunskaperna som saknas är sådana som studenterna borde ha lärt sig på grundskolan, men att ekonomiprogrammen i stället får lägga resurser på att fylla kunskapsgapen. De är rädda att fenomenet kan få långtgående konsekvenser för samhället.
Debattörerna föreslår en rad förändringar som de hoppas ska råda bot på problemet, bland annat att ekonomiutbildningarna ska få mer resurser.
Om debattörerna
Stefan Arora-Jonsson, professor i företagsekonomi, ordförande för föreningen Företagsekonomi i Sverige (Fekis), Uppsala universitet
Nina Forssblad, sakkunnig inom forsknings- och demokratifrågor med ansvar för professionen ekonomer, Akavia
Anette Hallin, professor i företagsekonomi vid Mälardalens universitet och tidigare ordförande för Fekis
Charlotte Hemmingson, lärare i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet
Robert Leonardi, biträdande avdelningsföreståndare för avdelningen för företagsekonomi och examinator för redovisning, Södertörns högskola
Christina Öberg, professor i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet och ordförande för Fekis föreningsråd