Hem
Elbilarna sålde mer när resten av bilmarknaden gick ned. (Shutterstock)

Elbilarna har gått mot strömmen under pandemin

Efterfrågan på bilar har sjunkit drastiskt under coronapandemin. I Tyskland – som är Europas största bilmarknad – sjönk antalet nyregistreringar under första halvan av 2020 med 35 procent jämfört med 2019. I april låg nedgången på 61 procent. Men det finns värre exempel: I Frankrike sjönk bilförsäljningen under 2020 med 39 procent, i Italien med 46 procent och i Storbritannien med hela 51 procent.

Men elbilarna gick mot strömmen.
I Tyskland fördubblades antalet sålda elbilar under perioden jämfört med 2019, en utveckling som framför allt drevs på av plug-in-hybrider. Det konstaterar The Conversation i en artikel om fenomenet.

The Guardian skriver att den globala försäljningen av elbilar ökade med 43 procent jämfört med 2019. Man konstaterar att ökningen har en koppling till politiska beslut om att minska koldioxidutsläppen.
– Men en nyckelfaktor är att elbilar helt enkelt är en bättre teknologi, säger Viktor Irle som är försäljnings- och marknadsföringsanalytiker på det svenska konsultbolaget EV-volumes till The Guardian.

Han pekar bland annat på att bilarna förorenar mindre, låter mindre, accelererar snabbare och är billigare i drift än fordon som drivs på fossila bränslen.

Även de höga priserna
på elbilar kan ha hjälpt tillverkarna i segmentet. Irle säger till The Guardian att segmentet med billiga bilar alltid drabbas hårdast vid recessioner.

Politico skriver att försäljningen är skev och att det är tydligt att rikare regioner står för lejonparten av elbilsköpen. Man konstaterar bland annat att 98 procent av alla elfordon som såldes i Europa under 2020 såldes i något av de 14 rikaste EU-länderna eller i Storbritannien och Norge.

”Tillväxten för elbilar beror inte på att coronaviruset har gjort bilköparna grönare. Det handlar mer om att regeringar i olika länder har skapat ekonomiska incitament som gör elbilar mer attraktiva” skriver man.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen