Toppnyheter

Joe Biden  Susan Walsh / TT NYHETSBYRÅN
Protesterna i USA

Biden kritiserar Trump för att lägga ord i Floyds mun

Den demokratiske presidentkandidaten Joe Biden kritiserar Donald Trump för att försöka koppla samman George Floyds död med den amerikanska ekonomin.

– George Floyds sista ord, ”jag kan inte andas, jag kan inte andas”, har hörts som ett eko över hela världen. Att president Trump försöker lägga andra ord i hans mun tycker jag är förkastligt, säger han enligt CNN.

Det var när Trump kommenterade den minskande arbetslösheten som han sa att ”George Floyd förhoppningsvis tittar ner på oss nu och säger att det här är en bra sak för vårt land”.

Igår 21:13
Protester i New York.  John Minchillo / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Gripna demonstranter åtalas inte efter protester

Demonstranter i New York som gripits misstänkta för mindre brott som exempelvis förargelseväckande beteende kommer inte att åtalas. Det uppger New Yorks allmänna åklagare i ett uttalande enligt nyhetsbyrån AFP.

Hundratals personer har under veckan gripits i New York efter de omfattande Black Lives Matter-protesterna som just nu sveper över landet.

New Yorks borgmästare Bill de Blasio införde tidigare i veckan ett nattligt utegångsförbud för att hålla demonstranterna borta från gatorna. Men utegångsförbudet har trots detta inte stoppat människor från att demonstrera.

Igår 22:21
Poliserna knuffar mannen till marken.  Mike Desmond / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Polis knuffade 75-årig man till marken under protester

75-åriga Martin Gugino knuffades till marken av polisen i samband med protester i Buffalo, New York, rapporterar flera amerikanska medier.

Gugino slog sig i huvudet i samband med fallet och fick föras till sjukhus med allvarliga men inte livshotande skador.

Polisen uppgav först att mannen snubblat men rörliga bilder visar hur flera poliser går fram till mannen och knuffar honom till marken där han ligger blödande.

Flera av poliserna som var med vid händelsen har nu stängts av från sitt arbete. New Yorks guvernör Andrew Cuomo kallar händelsen för ”orättfärdig och skamlig”.

Igår 20:05
Läs mer om Protesterna i USA
Coronaviruset Globala spridningen
Illustrationsbild: En anställd vid Robert Koch-institutet i Tyskland testar en person för covid-19.  MARIJAN MURAT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Globala spridningen

G20-löftet: Ger nära 200 miljarder till viruskampen

G20-länderna lovar att tillsammans ge över 21 miljarder dollar – nästan 200 miljarder kronor – till den globala kampen för att bekämpa coronaviruset. Det uppger gruppen i ett uttalande på lördagen.

Länderna har ”i en anda av solidaritet, visat att de kommer att göra sitt yttersta för att skydda liv och de mest sårbara”, skriver man i uttalandet.

Pengarna ska gå till diagnostisering, vaccin, behandling samt forskning kring coronaviruset och covid-19, heter det i uttalandet.

Gruppens sittande ordförande, Saudiarabien, har lovat att ge 500 miljoner dollar för att stötta upp de globala satsningarna för att få bukt med pandemin. Dessutom lovar man att allokera ytterligare 500 miljoner dollar till bland annat vaccinutvecklingsprogram, skriver Reuters.

1 tim
Person med munskydd.  Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tegnell om munskydden: Stanna hemma i stället

Statsepidemiolog Anders Tegnell tycker inte att munskydd passar in i den svenska coronastrategin, säger han till TT.

Det är hans kommentar efter att WHO ändrat sina rekommendationer om att allmänheten bör använda munskydd på platser där det är svårt att hålla en social distansiering.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell, till TT.

Han säger också att det är viktigt att vänta in den fullständiga rapporten från WHO, som uttalandena stödjer sig på.

Igår 18:32
En person med anisktmask på T-centralen i Stockholm.  Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

WHO:s nya linje: Använd munskydd på trånga platser

Världshälsoorganisationen WHO ändrar sig och rekommenderar nu munskydd på platser där det är svårt att hålla social distans.

Det uppger generaldirektören Tedros Adhanom Ghebreyesus på en pressträff.

– Med nya rön i åtanke råder WHO myndigheter att rekommendera allmänheten till att använda skyddsmasker där det finns stor smittorisk och dåliga möjligheter till social distansering, som i kollektivtrafik, affärer och andra instängda eller befolkade miljöer, säger han.

Tedros Adhanom Ghebreyesus betonar att munskydden bara ska ses som en del i den omfattande strategin kring bekämpningen av covid-19.

Igår 16:05
Läs mer om Coronaviruset
Till fjällen med elbil? Jodå, det går. Men det kan bli lite mer omständligt.  Tesla (pressbild)
Ägande

Elbil till fjällen – så bra fungerar det i praktiken

En aspekt som ofta vägs in när vi svenskar köper ny bil är det hur lämpad den är för att klara den för många årligen återkommande fjällresan. Och långa resor i tufft vinterväglag med mycket packning är förstås också en av de mest utmanande situationer som en bil kan utsättas för.

Med elbilsrevolutionen för dörren väcks därför allt oftare frågan om det ens är möjligt att genomföra en längre fjällresa med en elbil. Och visst går det, men det blir ofta en smula krångligare än med en klassisk bil. Det konstaterar skidåkarsajten Freeride, som har tittat närmare på saken.

Till att börja med är renodlade elbilar med gott om lastutrymme fortfarande relativt sällsynta, och dyra. Man får inte sällan räkna med att investera i en takbox om både barn, extra väskor och ett eventuellt husdjur ska få plats.

En annan aspekt är räckvidden. Freeride har tittat närmare på Teslas SUV X100D, en bil som normalt sett ska klara nästan 57 mil på en laddning, det vill säga en sträcka som är 10 mil kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Åre. Men med snö på vägen, varm luft i kupén och många uppförsbackar längs vägen så minskar räckvidden snabbt. Räkna med att behöva stanna för laddning.

Just i fallet med Åre så finns flera laddstolpar längs med kusten. Ska man till Härjedalsfjällen är det däremot sämre ställt med infrastruktur för laddning och turen kräver mer noggrann planering.

När det handlar om köregenskaper i vinterväglag så skiljer sig elbilar inte nämnvärt från anda fordon, även om de gärna svarar på ”gaspådrag” lite piggare, så man bör även vara försiktig om det råder halka.

3 tim
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Igår 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

4 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande
Coronaviruset Smittan i Sverige
Bild från intensivvårdsavdelningen på Södertälje sjukhus. Staffan Löwstedt/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Smittan i Sverige

Glapp i överdödlighet kan påverka synen på Sverige

Sveriges jämförelsevis höga dödstal kan delvis bero på att andra länder har ett betydligt större glapp mellan överdödlighet och konstaterat avlidna i covid-19, skriver DN.

I Sverige står dödsfallen i covid-19 för 80 procent av överdödligheten – medan samma siffra i till exempel Spanien och Italien är 63 respektive 59 procent. I länder där glappet är stort måste dödstalen i covid-19 sannolikt skrivas upp, enligt DN.

Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, får frågan om Sverige felaktigt har pekats ut som syndabock och svarar då att myndigheten har försökt påpeka att registreringen ser väldigt olika ut i olika länder.

– Det blir väldigt svårt att jämföra rakt av, men det görs ändå eftersom det är en siffra och det är väldigt lätt att ta till jämförelser.

2 tim
Stefan Löfven. Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

M KU-anmäler Löfven: ”Felaktigt om testning”

Moderaterna KU-anmäler statsminister Stefan Löfven för att ha misslett allmänheten i en intervju i Sveriges Radio, rapporterar Aftonbladet.

I intervjun sa Löfven att det är regionerna som ansvarar för testningen av alla de fyra prioritetsgrupperna, något som M anser vara missledande.

“Statsminister Stefan Löfven (S) har i uttalanden till media misslett åhörarna till en felaktig uppfattning avseende testning för covid-19”, skriver Edward Riedl, riksdagsledamot för M, i anmälan.

Igår 12:40
Läs mer om Coronaviruset