Infrastrukturminister Tomas Eneroth.  TT
Elsparkcyklarnas framfart

Eneroth öppnar för nya regler kring elsparkarna

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) menar att elsparkcyklar skapar risker i trafiken och öppnar för att regeringen kan agera för att få till en förändring.

I en intervju med Dagens Industri säger ministern att det främst är upp till kommunerna att skapa ordning lokalt, men att Transportstyrelsen även tittar på regelförändringar.

Enligt honom handlar det främst om att få till uppsamlingsplatser för sparkarna så att de inte slängs överallt.

– Jag tycker att det har skapat osäkerhet i trafiken. Jag inser att det är ett smart sätt att ta sig fram, men vi måste se till att det blir säkert. Jag oroas över de tillbud vi sett och vissa allvarliga olyckor, säger han till DI.

Toppnyheter

Laddstolpe för elbilar. Arkivbild.  Lars Pehrson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Sverige och klimathotet

Bilimportör vill slippa böter – drar ut på leveranserna

En stor svensk bilimportör håller inne med sina leveranser av laddbilar och elhybrider till nästa år för att då kunna registrera så många lågutsläppsfordon som möjligt, skriver DN. Flera källor vittnar om liknande agerande bland biljättarna.

Trots att bilarna i vissa fall står klara och väntar på att levereras till kunderna hålls fordonen kvar för att undvika böter i samband med de skärpta utsläppskraven nästa år.

Per Witasp har väntat på sin elbil sedan i våras och frågar sig hur det ens är rimligt.

– Att jag ska få 2019 års modell levererad 2020 när det normalt sett är tvärt om?

2 tim
Cementa.  Tobias Wallström / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Bara tre företag har planer på att fånga in koldioxid

Bara tre företag i Sverige har konkreta planer på att fånga in koldioxid – trots att tekniken kan vara nödvändig för att vi ska kunna nå både det svenska klimatmålet och Parisavtalet, rapporterar Ekot.

– Vi behöver egentligen alla olika åtgärder för att nå det här. Det är en väldigt stor utmaning att nå det här 1,5 graders-målet. Även 2-graders målet är en stor utmaning, säger Filip Johnsson, professor på Chalmers tekniska högskola.

Företagen som planerar koldioxidinfångning är byggmaterialföretaget Cementa, oljebolaget Preem och energiföretaget Stockholm Exergi.

2 tim
Ett kraftigt regn som orsakade översvämningar i Stockholm, 2014. Lars Pehrson / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Forskare varnar för skyfall: Krävs klimatanpassning

Framtidens skyfall över Skandinavien blir sannolikt betydligt kraftigare än klimatforskningen hittills har visat, skriver TT.

Slutsatsen baseras på en svensk klimatmodell som simulerar bildning av enstaka ovädersmoln. En konsekvens blir att säkerhetsmarginalerna vid stadsplanering behöver skärpas, menar forskarna. Det kan bland annat handla om bättre förutsättningar för avrinning och dagvatten.

– Det är väldigt tydliga resultat, som är viktiga att ta hänsyn till i arbetet med att klimatanpassa våra städer, säger Erik Kjellström, professor i meteorologi vid SMHI.

Igår 12:08
Läs mer om Sverige och klimathotet