”Ett positivt besked – som har en besk eftersmak”
Samtidigt som svenska elever förbättrat sina resultat i matematik enligt kunskapsmätningen Timss så syns inga tecken på att den svenska skolan blivit bättre på att kompensera för elevers olika sociala bakgrund. Det rapporterar TT.
– Det här är självklart ett positivt besked men också ett besked med en viss besk eftersmak, säger utbildningsminister Johan Pehrson (L) på en pressträff.
Som mer negativa inslag i mätningen påpekar Pehrson att andelen tioåringar som presterar på den lägsta nivån i naturkunskap nästan fördubblats. Sverige är också det land i Norden som är sämst på att utjämna skillnader mellan elever utifrån deras hemförhållanden.
Timssundersökningen mäter fjärde- och åttondeklassares prestation i matematik och naturkunskap.
Timms
Timss står för Trends in International Mathematics and Science Study.
Undersöker fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik och naturkunskap. Genomfördes första gången 1995, därefter vart fjärde år.
64 länder har deltagit i mätningen.
10 000 svenska elever i åttonde och fjärde klass har deltagit.
Skolverket ansvarar för det svenska genomförandet.
Källor: TT, IEA och Skolverket