Hem
Skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Johan Pehrson, (båda L) (Jakob Åkersten Brodén/TT / TT Nyhetsbyrån)

”Ett positivt besked – som har en besk eftersmak”

Samtidigt som svenska elever förbättrat sina resultat i matematik enligt kunskapsmätningen Timss så syns inga tecken på att den svenska skolan blivit bättre på att kompensera för elevers olika sociala bakgrund. Det rapporterar TT.

– Det här är självklart ett positivt besked men också ett besked med en viss besk eftersmak, säger utbildningsminister Johan Pehrson (L) på en pressträff.

Som mer negativa inslag i mätningen påpekar Pehrson att andelen tioåringar som presterar på den lägsta nivån i naturkunskap nästan fördubblats. Sverige är också det land i Norden som är sämst på att utjämna skillnader mellan elever utifrån deras hemförhållanden.

Timssundersökningen mäter fjärde- och åttondeklassares prestation i matematik och naturkunskap.

Timms

Timss står för Trends in International Mathematics and Science Study.

Undersöker fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik och naturkunskap. Genomfördes första gången 1995, därefter vart fjärde år.

64 länder har deltagit i mätningen.

10 000 svenska elever i åttonde och fjärde klass har deltagit.

Skolverket ansvarar för det svenska genomförandet.

Källor: TT, IEA och Skolverket

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen