EU: Estonian Air måste betala tillbaka 800 miljoner
85 miljoner euro, motsvarande 800 miljoner svenska kronor, plus ränta. Så mycket måste det nationella flygbolaget Estonian Air betala tillbaka till de estniska skattebetalarna. Det säger EU:s kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager, efter att EU kommit fram till att bolaget på ett olagligt sätt fått statligt stöd.
Estonian Air meddelade i dag sina resenärer att man gått i konkurs.
Den estniska staten har sedan 2009 pumpat in 60 miljoner euro i bolaget för att hålla flygningarna igång.
bakgrund
Estonian Air
Wikipedia (sv)
Estonian Air är Estlands nationella flygbolag, grundat 1991 genom att den estniska Aeroflotavdelningen bröts ut ur moderorganisationen. Bolaget privatiserades delvis 1996, då Maersk Air vann en anbudstävling. Estonian Air ägs idag till 49 procent av SAS, 34 procent av estniska staten och 17 procent av Cresco. I januari 2008 hade företaget 471 anställda. I november 2008 erbjöd sig SAS att lösa in estniska statens aktier i Estonian Air. Efter att anbudet avvisats har SAS meddelat att dess andel i Estonian Air är till salu.
Estonian Air började med Tupolev Tu-134, Jakovlev Jak-40 och senare även Fokker 50, men flyger idag fyra Boeing 737-500, två Boeing 737-300 och två Saab 340A till 22 destinationer. Bolaget kommer våren 2009 att mottaga CRJ 900 som ersättare för B737, varav en dock behålls. Estonian Air har sedan starten inte haft några haverier eller allvarliga tillbud.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen