Hem
Sebastian Siemiatkowski. (Richard Drew / AP)

Expert skeptisk till AI-argument – pekar ut Klarna

Allt fler storföretag kan använda AI som ursäkt för att motivera kraftiga nedskärningar i personalstyrkan. Det säger Fabian Stephany, biträdande professor i AI och arbete vid Oxford Internet Institute, till CNBC.

Bara den senaste månaden har Salesforce kapat 4 000 tjänster, och flygjätten Lufthansa kommer minska personalstyrkan med lika många tjänster till 2030 på grund av AI. Stephany påpekar att det tidigare fanns en viss stigmatisering kring AI, men att företag nu använder tekniken som ”syndabock”.

– Jag är verkligen skeptisk till om de uppsägningar vi ser just nu verkligen beror på faktiska effektivitetsvinster, säger han.

Han pekar på företag som Duolingo och Klarna som ”utmärkta exempel” på att det kan finnas flera orsaker bakom och menar att företagen anställde alldeles för snabbt under pandemin.

Klarna skriver i en kommentar till Omni Ekonomi att de inte gjort några uppsägningar på grund av AI, utan att personalminskningarna beror på naturlig personalomsättning. De senaste två åren har bolaget knappt nyanställt, främst på grund av AI-effektiviseringar, uppger bolaget.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen