Expert: Vi borde ta rygg på Danmarks brosatsningar
Det finns stora fördelar för Sverige att hoppa på de satsningar som Danmark och Tyskland gör när det gäller höghastighetsjärnvägar, skriver Öresundsexperten Anders Olshov, chef för tankesmedjan Intelligence watch, på DN Debatt.
Därför bör ett statligt projektbolag nu få ansvaret att planera och bygga nya järnvägsspår mellan Lund och Hässleholm och därefter övriga delar av stambanorna för höghastighetståg, skriver han.
”När Öresundsförbindelsen om tio år fyller trettio är vi med dansk hjälp närmare Tyskland än någonsin förut. Det får inte stanna där.”
bakgrund
Öresundsförbindelsen
Wikipedia (sv)
Öresundsförbindelsen (danska: Øresundsforbindelsen) eller Öresundsbron är en 15,9 km lång fast förbindelse över och under Öresund, mellan Malmö (Lernacken, Limhamn-Bunkeflo) och Köpenhamn (Kastrup, Amager) som öppnade 1 juli 2000.
Förbindelsen består av en 7,8 km lång brodel med tillfarter; Öresundsbron. De omkring 4 km närmast Danmark utgörs av en tunnel, eftersom spannet på en högbro hade varit en fara för flygtrafiken vid Kastrups flygplats. Som övergång från bro till tunnel tillskapades ön Pepparholm med en längd av cirka 4 km.
Förbindelsen består av motorväg och dubbelspårig järnväg. Motorvägen utgör en del av E20 och järnvägen en del av Öresundsbanan. Den genomsnittliga trafikmängden 2014 var cirka 20 000 fordon och 33 000 tågpassagerare per dygn. Jämfört med innan bron har trafikmängden femfaldigats.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen