Experten: Så startar du eget när tiderna ändras
Den digitala utvecklingen har kanske aldrig varit så påtaglig som under pandemiåret. Hemmajobb och fysisk distansering har tvingat många att ändra sina verksamheter. Att redan från starten av ditt företagande arbeta med en strategi för hur du ska bygga ditt företag digitalt med smidiga funktioner, program och verktyg, är bland det smartaste du kan göra 2021.
– Några av de vanligaste tidstjuvarna är bokföringen, faktureringen och lönehanteringen samt avstämning mot kontoutdraget. Det är typiska rutiner och områden som går att effektivisera avsevärt med digitala arbetsflöden, säger Helene Struthers, affärsområdeschef inom digitala ekonomiprocesser på Visma Spcs.
En sak i taget
Men var ska du börja, oavsett om du ska starta företag eller redan har ett och inte hunnit anpassa din verksamhet till de nya digitala möjligheterna?
– Börja med den rutin som du lägger mest tid på. Är du helt ny företagare så börja med ett webbaserat bokförings- och faktureringsprogram. Genom att sedan automatisera en process åt gången kommer det bli smidigare. Tids nog kommer du ha skapat smarta, säkra flöden som ger dig tid över till affärsutveckling och i längden mer pengar, säger Helene Struthers.