Färre fällningar för könsdiskriminerande reklam
Anmälningarna till Reklamombudsmannen (RO) om könsdiskriminerande reklam minskade med 40 procent mellan 2021 och 2022, rapporterar Resumé. Även fällningarna minskade med 27 procent.
Att reklam anses vilseledande är den vanligaste anledningen till anmälningar till RO, framför allt för felaktiga påståenden om pris- och miljöfördelar. Precis som 2021 anmäldes 85 fall varav 74 fälldes.
Även fällningarna av smygreklam minskade, och de flesta var mot influencers med bristande reklammärkning.
Den mest anmälda reklamen var mot en Ica för en reklam som ansågs håna tjocka personer. Den fälldes för diskriminering.
Läs mer
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen