Hem
(Planet Labs Inc. / TT NYHETSBYRÅN)

Fartygsägare skyller stopp i Suezkanalen på Egypten

Egypten gjorde fel när landets kanalmyndighet lät fartyget Ever Given köra in i Suezkanalen trots dåligt väder. Det anser rederiet som äger det enorma fartyget, rapporterar TT och The Guardian.

Under lördagen var fallet uppe i en domstol och rederiet hävdade att kanalmyndigheten begick flera fel som ledde till det sex dagar långa stoppet.

Ägaren till fartyget bestrider nu Egyptens skadeståndskrav på 900 miljoner dollar.

Kanalmyndigheten har inte bemött anklagelserna offentligt, men företrädare har tidigare förnekat att myndigheten har begått några fel.

bakgrund
 
Ever Given
Wikipedia (en)
Ever Given (Chinese: 長賜輪) is one of the largest container ships in the world. The ship is owned by Shoei Kisen Kaisha (a shipowning and leasing subsidiary of the large Japanese shipbuilding company Imabari Shipbuilding), and is time chartered and operated by container transportation and shipping company Evergreen Marine, headquartered in Luzhu District, Taoyuan City, Taiwan. Ever Given is registered in Panama and its technical management is the responsibility of the German ship management company Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM).On 23 March 2021, while traveling from Tanjung Pelepas in Malaysia to Rotterdam in the Netherlands, the ship ran aground in the Suez Canal. The ship remained in place for six days before salvage crews freed it on 29 March 2021. The vessel was impounded by the Egyptian government on 13 April 2021 for refusing to pay a reported $916 million in fees demanded by the government, including $300 million in "loss of reputation." The compensation claim was later cut down to $600 million.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen