Hem
(FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Fejkad Nix-tjänst lurar äldre

Ett företag som utger sig för att spärra samtal från telefonförsäljare har lett till flera anmälningar till Konsumenverket, rapporterar SvD. Många, framför allt äldre personer, har berättat att de fått fakturor per post från ett företag med namnet Stoppa Telefonförsäljning Limited. Av fakturan framgick att det rörde sig om en engångskostnad för telefonspärr för telefonnummer.
Flera av de drabbade hade fått uppfattningen i samtalen att det handlade om den etablerade spärrservicetjänsten Nix. En del som tackat nej till ”erbjudandena” har trots det fått fakturor från blufföretaget.
– Vi har fått in uppemot 200 anmälningar från direkt drabbade eller deras anhöriga hittills i år, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen