Hem
Eagle S. (Jussi Nukari / AP)

Finland riskerar jättebot på hundratals miljoner kronor

Advokaten Herman Ljungberg, som har företrätt de tre sjömännen i kabelbrottsfallet i Östersjön, är lättad efter att Helsingfors tingsrätt anser sig sakna behörighet att döma i fallet. Till Svenska Yle säger Ljungberg att skadan ägde rum på internationellt vatten, ”punkt slut”, och att Finland därmed aldrig har haft jurisdiktion att utreda fallet med fartyget Eagle S.

– Det är bara flaggstaten, i det här fallet Cooköarna, som har jurisdiktion.

Han beskriver bordningen som en ”olaglig kapning” på internationellt vatten. Rederiet lär nu återkomma med mycket höga skadeståndsanspråk, särskilt eftersom den blyfria bensin som fanns ombord på fartyget tog skada av den flera månader långa fördröjningen.

– Det kan handla om skador på tiotals miljoner euro, säger han.

Kabelbrottet i Östersjön — det gäller saken

  • Oljetankern Eagle S misstänktes för sabotage mot elkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland på juldagen 2024.
  • Polisen bordade fartyget i Finska viken. Det stoppades sedan från att lämna Finland efter att myndigheter hittat 32 tekniska brister.
  • Besättningsmän från Georgien och Indien förhördes som misstänkta för grovt sabotage och grov störning av telekommunikation.
  • Kaptenen och två styrmän på Eagle S åtalades i augusti 2025 för sabotage, men nekade till brott och hävdade att kabelbrottet var en olycka orsakad av ett släpande ankare.
  • Händelsen har ökat fokus på säkerheten för kritisk infrastruktur i Östersjön och på Rysslands så kallade skuggflotta, som misstänks för att kringgå sanktioner och utgöra säkerhetsrisker.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen