Fjärrstyrd flygledning försenas – notan sväller
Luftfartsverkets satsning på fjärrstyrd flygledning på statliga Swedavias flygplatser i Umeå, Kiruna, Östersund och Malmö blir försenad och 60 miljoner kronor dyrare, enligt P1-programmet Kalibers beräkningarna.
Bland annat beror förseningen på samarbetspartnern, försvarskoncernen Saab. Bolaget har inte lyckats leverera datorprogram som behövs till tornen. Men även rätt kompentens har saknats, enligt Johan Klintberg, vd för Saabs ansvariga dotterbolag.
– Och framförallt då på mjukvaruingenjörer som har varit en otroligt trång sektor.
Luftfartsverket och Saab hoppas i framtiden ska kunna sälja tekniken utomlands.
Läs även
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen