Hem
Illustrationsbild. (Jessica Gow/TT)

”Fler nationella prov ingen garant för mer kunskap”

Elevers förmågor bedöms inte alltid bäst genom prov. Det skriver Åsa Melander, doktorand i utbildningssystem, på DN Debatt. Hon vänder sig emot förslag om nationella prov i samtliga skolämnen och menar att det inte är en ”garant för kunskapsinhämtning”.

”Redan i dag används många undervisningstimmar till prov och rättning. Det leder inte automatiskt till mer kunskap.”

I stället, menar hon, kan en likvärdig utbildning nås genom kunskapskontroller men också genom att i större grad lita till lärarnas bedömningar.

Om debattören

Åsa Melander, doktorand i utbildningssystem vid University of Roehampton och fd skolplatsplaneringschef i Hackney, London

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen