Hem
(REGIS DUVIGNAU / TT NYHETSBYRÅN)

Flygstriden trappas upp: USA närmare att utdöma strafftull

USA:s handelsdepartement har slagit fast att den kanadensiska Bombardier tagit emot statliga subventioner i samband med försäljningen av bolagets flygplan. Det kommer sannolikt leda till att företaget drabbas av stränga amerikanska strafftullar, enligt BBC.

Frågan hamnar efter handeldepartementets utredning på myndighten US International Trade Commisions bord. Prövningen kommer där att handla om huruvida den amerikanska konkurrenten Boeing, som anmält Bombardier, lidit skada av subventionerna. I sådana fall kan handelsdepartementets strafftull på 292 procent tillämpas mot Bombardier.

Bråket om flygplanen innefattar flera länder. Kanada har protesterat mot USA:s tullhot genom att skrota en upphandling av stridsflygplanet Boeing Super Hornet. Dessutom hotar Kanada med att dra USA inför världshandelsorganisationen WTO.

Men även Storbritannien har dragits in i striden. Omkring 1 000 jobb i brittiska Nordirland hotas med anledning av tullen. Frankrike är indirekt inblandat genom flygplanstillverkaren Airbus som svarade på USA:s hot genom att köpa en majoritetsandel i det flygplansprojekt de föreslagna strafftullarna rör.

bakgrund
 
Bombardier CSeries
Wikipedia (sv)
Bombardier CSeries är en flygplansfamilj med smala flygplanskroppar, dubbelmotorer och är ett medeldistans jetflygplan som utvecklats av den kanadensiska flygplansutvecklaren Bombardier Aerospace. Planet kommer att utvecklas i två varianter, en CS100 och en CS300. CS100 kommer att ha 110 sittplatser medan den lite större CS300 kommer att ha 130 sittplatser. Det första flygplanet var från början tänkt att levereras under första halvan av 2012 men i mars 2012 sköt Bombardier upp lanseringen till december 2012 vilket sedan sköts upp ytterligare till 2013. Flygbolag som Lufthansa och Braathens Aviation har beställt ett antal flygplan. Braathens Aviation tänker ersätta hela sin gamla flotta med nya Bombardier CSeries. I oktober 2017 meddelade Airbus och Bombardier ett partnerskap om CSeries-programmet. Airbus förvärvade en majoritetsandel (50,01%), Bombardier behöll 31% och Investissement Québec erhöll en andel om 19%, med en andra produktionsenhet i Mobile, Alabama. När affären genomförs under andra halvåret 2018 kommer Airbus att hjälpa till med marknadsföring och service.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen