Karin Tegmark Wisell.  SVT/TT
Coronaviruset Smittan i Sverige

Folkhälsomyndigheten: Vill öka till 100 000 coronatester i veckan

Folkhälsomyndigheten vill kunna öka testkapaciteten för coronaviruset till upp till 100 000 tester i veckan. Det säger avdelningschef Karin Tegmark Wisell i SVT:s Agenda. I dag tas mellan 12 000 och 13 000 tester i veckan.

Hon vill inte nämna några prognoser för hur många svenskar som kan tänkas dö under virusutbrottet, men säger att man inte har nått upp till toppen på kurvan.

Angående att smittan tagit sig in på många äldreboenden säger hon att det är en konsekvens av det som är gjort några veckor tidigare. Det är också en del i att kurvan i Sverige ser annorlunda ut än i våra nordiska grannländer, enligt Tegmark Wisell.

Toppnyheter

Joe Biden  Susan Walsh / TT NYHETSBYRÅN
Protesterna i USA

Biden kritiserar Trump för att lägga ord i Floyds mun

Den demokratiske presidentkandidaten Joe Biden kritiserar Donald Trump för att försöka koppla samman George Floyds död med den amerikanska ekonomin.

– George Floyds sista ord, ”jag kan inte andas, jag kan inte andas”, har hörts som ett eko över hela världen. Att president Trump försöker lägga andra ord i hans mun tycker jag är förkastligt, säger han enligt CNN.

Det var när Trump kommenterade den minskande arbetslösheten som han sa att ”George Floyd förhoppningsvis tittar ner på oss nu och säger att det här är en bra sak för vårt land”.

Igår 21:13
Protester i New York.  John Minchillo / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Gripna demonstranter åtalas inte efter protester

Demonstranter i New York som gripits misstänkta för mindre brott som exempelvis förargelseväckande beteende kommer inte att åtalas. Det uppger New Yorks allmänna åklagare i ett uttalande enligt nyhetsbyrån AFP.

Hundratals personer har under veckan gripits i New York efter de omfattande Black Lives Matter-protesterna som just nu sveper över landet.

New Yorks borgmästare Bill de Blasio införde tidigare i veckan ett nattligt utegångsförbud för att hålla demonstranterna borta från gatorna. Men utegångsförbudet har trots detta inte stoppat människor från att demonstrera.

Igår 22:21
Poliserna knuffar mannen till marken.  Mike Desmond / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Polis knuffade 75-årig man till marken under protester

75-åriga Martin Gugino knuffades till marken av polisen i samband med protester i Buffalo, New York, rapporterar flera amerikanska medier.

Gugino slog sig i huvudet i samband med fallet och fick föras till sjukhus med allvarliga men inte livshotande skador.

Polisen uppgav först att mannen snubblat men rörliga bilder visar hur flera poliser går fram till mannen och knuffar honom till marken där han ligger blödande.

Flera av poliserna som var med vid händelsen har nu stängts av från sitt arbete. New Yorks guvernör Andrew Cuomo kallar händelsen för ”orättfärdig och skamlig”.

Igår 20:05
Läs mer om Protesterna i USA
Coronaviruset Smittans effekter
Äldre som cyklar. Martina Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Smittans effekter

Folkhälsomyndigheten: Äldre bör vara försiktiga

Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, säger till SVT att de slopade reserestriktionerna även gäller dem som är 70 år och äldre. Men de måste vara extra försiktiga.

Enligt henne är det viktigt att man fortsätter att hålla avstånd och att man väljer sitt resmål med omsorg.

– Om man är äldre, speciellt om man har någon annan sjukdom så ska man tänka på att vården kan vara extra hårt belastad i vissa regioner, säger Byfors till SVT.

Från och med 13 juni hävs regeringens uppmaning om att avstå icke nödvändiga resor inom landet.

Igår 19:21
Illustrationsbilder. TT
undefined

SAS drar igång linjer till Europa – trots UD-avrådan

SAS drar inom kort i gång flera flyglinjer som legat nere under coronapandemin. Från och med 15 juni kan Stockholmsresenärer flyga till Visby, Östersund, Aten och Palma de Mallorca. Ytterligare elva linjer öppnar från Köpenhamn.

20 juni inleds flygningar till åtta andra destinationer, varav de flesta är vid Medelhavet.

Samtidigt gäller UD:s avrådan från alla icke-nödvändiga utlandsresor, vilket inkluderar turistresor, fram till den 15 juli, noterar TT.

– Vi förutsätter att alla följer de råd som kommer från svenska UD och reglerna i andra länder, säger presschefen Freja Annamatz till nyhetsbyrån.

Igår 09:19
Ylva Johansson KENZO TRIBOUILLARD / AFP
undefined

Ylva Johansson hoppfull om fria resor inom Europa

De inre gränserna och resandet inom EU ska vara tillbaka till det normala igen om några veckor – det hoppas EU:s inrikeskommissionär Ylva Johansson efter ett möte med EU:s inrikesministrar på fredagen.

– Personligen tror jag att vi kommer att vara tillbaka till ett fullt fungerade Schengenområde senast i slutet av juni, säger hon till AP.

Frankrike och Tyskland pressar på för ett samordnat öppnande av gränserna inom EU, säger inrikesminister Mikael Damberg till TT.

Han säger också att Sverige aktivt arbetar för att informera om coronasituationen i landet för att de EU-länder som ställer hårdare krav på inresor till Sverige ska tänka om.

Igår 12:46
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Svenska fallen
Johanna Sandwall. Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Svenska fallen

Socialstyrelsen: Mer grönt än rött i vår lägesbild

Trenden med minskat antal avlidna i covid-19 per dygn fortsätter, skriver TT. Dessutom ser elva av Sveriges 21 regioner en förbättring på kort sikt och nio av dem på längre sikt.

– Det är första gången vi har mer grönt än rött i vår lägesbild på kort sikt. Det står ju för någonting i alla fall, Johanna Sandwall, krisberedskapschef på Socialstyrelsen.

Enligt Socialstyrelsen innebär kort sikt 48–72 timmar, och lång sikt 10–15 dagar.

Igår 15:19
Ann Söderström. Thomas Johansson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Slår tillbaka mot Tegnell: Ökning beror på fler tester

Under torsdagen konstaterade statsepidemiolog Anders Tegnell att smittspridningen ökar i Västra Götaland.

Men regionen har en annan bild av läget och hänvisar i stället till att de högre siffrorna beror på att man nu utökat testningen, rapporterar GP.

I själva verket pekar smittspridningen sakta nedåt, menar Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör i Västra Götalandsregionen.

– Jag vill betona att det ser olika ut regionalt, men som helhet minskar vårdbehovet på totalen, säger hon.

Igår 13:05
Läs mer om Coronaviruset
Till fjällen med elbil? Jodå, det går. Men det kan bli lite mer omständligt.  Tesla (pressbild)
Ägande

Elbil till fjällen – så bra fungerar det i praktiken

En aspekt som ofta vägs in när vi svenskar köper ny bil är det hur lämpad den är för att klara den för många årligen återkommande fjällresan. Och långa resor i tufft vinterväglag med mycket packning är förstås också en av de mest utmanande situationer som en bil kan utsättas för.

Med elbilsrevolutionen för dörren väcks därför allt oftare frågan om det ens är möjligt att genomföra en längre fjällresa med en elbil. Och visst går det, men det blir ofta en smula krångligare än med en klassisk bil. Det konstaterar skidåkarsajten Freeride, som har tittat närmare på saken.

Till att börja med är renodlade elbilar med gott om lastutrymme fortfarande relativt sällsynta, och dyra. Man får inte sällan räkna med att investera i en takbox om både barn, extra väskor och ett eventuellt husdjur ska få plats.

En annan aspekt är räckvidden. Freeride har tittat närmare på Teslas SUV X100D, en bil som normalt sett ska klara nästan 57 mil på en laddning, det vill säga en sträcka som är 10 mil kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Åre. Men med snö på vägen, varm luft i kupén och många uppförsbackar längs vägen så minskar räckvidden snabbt. Räkna med att behöva stanna för laddning.

Just i fallet med Åre så finns flera laddstolpar längs med kusten. Ska man till Härjedalsfjällen är det däremot sämre ställt med infrastruktur för laddning och turen kräver mer noggrann planering.

När det handlar om köregenskaper i vinterväglag så skiljer sig elbilar inte nämnvärt från anda fordon, även om de gärna svarar på ”gaspådrag” lite piggare, så man bör även vara försiktig om det råder halka.

33 min
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Igår 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

4 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande