Hem
Illustrationsbild. (Erik Mårtensson / TT NYHETSBYRÅN)

Fondförvaltare: ”Tänk på kändisars inkompetens när ni följer deras aktietips”

Det finns gott om Youtubers, kändisar och influencers som tvärsäkert tycker till om komplicerade saker, samhällsproblem och investeringar. Det skriver Swedbanks fondförvaltare Jörgen Olofsson i ett blogginlägg.

Ju mer man lyssnar på dessa personer, desto mer väcks insikten att de är totalt inkompetenta, menar Olofsson.

”Det kan vara bra att reflektera kring detta fenomen ibland när man följer twitterkonton med vildvuxna aktietips”, skriver fondförvaltaren i blogginlägget.

bakgrund
 
Dunning–Kruger-effekten
Wikipedia (sv)
Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra. David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar: "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra." Det har länge spekulerats om effekten, men det var först när Justin Kruger och David Dunning, två forskare på Cornell University i New York, 1999 genomförde en serie experiment för att testa hypotesen som den blev vetenskapligt belagd. Följande år mottog Dunning och Kruger det satiriska Ig Nobelpriset för sin rapport där de beskrev Dunning–Kruger-effekten.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen