Foodora får kritik på 17 punkter: ”Många brister”
Foodoras arbetsmiljöarbete brister på 17 olika punkter, visar en rapport från Arbetsmiljöverket som SvD har tagit del av.
Bristerna är många, uppger inspektören Anette Borglin. Det handlar bland annat om belastning, toalettpauser, bristande ledarskap – och om säkerhet.
Foodora tar exempelvis inte längre emot beställningar i vissa områden i Malmö, efter att anställda har blivit trakasserade.
– Då vill vi veta hur man kom fram till det. Man måste ju förebygga, inte bara ta bort områden när någonting redan har hänt, säger Anette Borglin till SvD.
Tidningen har sökt Foodora som avböjer en intervju. I en skriftlig kommentar uppger bolaget att de har ”dedikerade personer som arbetar med just detta ärende”.
Läs mer
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen