Hem
(MAGROUND GmbH)
KiaANNONS

Förändringen som ger e-Niro snabbare laddning

Trots att det bara var ett år sedan Kia e-Niro släpptes på den svenska marknaden är det dags för en uppdatering. Den största förändringen i nya e-Niro är att ombordladdare, som konverterar växelström till likström, får bättre kapacitet.

I den uppdaterade modellen är ombordladdaren trefas och 11 kW, att jämföra med tidigare enfas och 7,2 kW. Att bilen kan ta emot 11 kW från hemmaladdboxar eller publika laddstationer i trefas är något som förkortar laddtiderna betydligt.

Storleken på det vätskekylda batteriet förblir 64 kWh, vilket räcker till upp till 455 km körning enligt körcykeln WLTP.

Ny design av instrumentpanelen

Designen av instrumentpanelen förändras likt den i Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid, som uppdaterades under 2019. Pekskärmen går från 7 tum till 10,25 tum och fungerar med både Android Auto och Apple Carplay.
För en smidigare vardag kopplar telematiksystemet UVO Connect ihop bilen med omvärlden och med förarens smartphone. Det går exempelvis att med telefonen få bilens geografiska position, aktivera klimatanläggningen, låsa bilen, kontrollera batteristatus samt påbörja, avbryta eller återuppta en laddning.

Kia e-Niro har sedan den svenska premiären för snart ett år sedan blivit en succé på elbilsmarknaden med 1 280 registrerade exemplar, och står för en segmentsandel på 9,8 procent av elbilsmarknaden för personbilar. Kia e-Niro har även blivit prisad med utmärkelserna Årets Familjebil 2018 och Miljöbästa Bil 2019.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.