Försäljning av amerikanska viner rasar i Danmark
Försäljningen av amerikanskt vin har på två månader rasat med 15–20 procent i Danmark sedan flera stora butikskedjor började märka europeiska produkter med en svart stjärna, rapporterar TT. Märkningen infördes i februari av Salling Group, som äger Bilka, Netto och Føtex, efter önskemål från kunderna.
Flera danskar väljer nu aktivt bort amerikanska varor, ofta som en politisk markering. Bland dem finns Karin Pedersen Peyn.
– Jag köper inget amerikanskt nu, säger hon till TT.
Mads Mielow handlar på stormarknaden Bilka. Han säger till TT att han bara handlar varor med den svarta stjärnan.
– Det hjälper oss konsumenter. Det gör att vi vet vad vi bidrar till och att vi slipper söka informationen på egen hand, säger Mads Mielow.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen