Hem
Illustrationsbild. (Alexander Olivera/TT)

Forskare: Både digitala och tryckta läromedel behövs

Läromedelsutredningen som Gustav Fridolin presenterade i augusti ger en förenklad och missvisande bild av digitala läromedels betydelse, skriver 23 forskare på DN Debatt. De menar att det är fel att ställa digitala läromedel mot tryckta och att läromedel bör delas upp efter funktion istället för medium.

”Tryckta läromedel är oumbärliga, men dessa behöver kombineras med användningen av digitala lärresurser”, skriver forskarna.

De vill att regeringen nu riktar anslag för att öka kunskapen på området.

Om debattörerna

Anna Åkerfeldt, fil dr i didaktik, Stockholms universitet och Ifous

Per Andersson, professor i marknads­föring, Handelshögskolan i Stockholm

Anna-Lena Godhe, docent i utbildningsvetenskap, Malmö universitet och Malmö stad

Åke Grönlund, professor i informatik, Örebro universitet

Fredrik Heintz, professor i datavetenskap, AI-forskare, Linköpings universitet

Ylva Hård af Segerstad, docent i tillämpad it, Göteborgs universitet

Pernilla Josefsson, fil dr i medieteknik, Södertörns högskola

Ylva Lindberg, professor i pedagogik, Jönköpings universitet

Fredrik Lindstrand, professor i medie­teori med inriktning mot bildpedagogik, Konstfack

Petra Magnusson, fil dr i svenska med didaktisk inriktning, Högskolan i Kristianstad

Linda Mannila, fil dr, Linköpings universitet

Italo Masiello, professor i pedagogik med inriktning digitala lärprocesser, Linnéuniversitetet

Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Halmstad

Eva Norén, docent i matematikämnets didaktik, Stockholms universitet

Jalal Nouri, docent i informations samhället, Stockholms universitet

Staffan Selander, professor i didaktik, Stockholms universitet

Ewa Skantz Åberg, fil dr i barn- och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet

Sylvana Sofkova Hashemi, professor i digitalt lärande, Högskolan i Halmstad

Linnéa Stenliden, biträdande professor i pedagogiskt arbete med inriktning digitala medier, Linköpings universitet

Roger Säljö, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Martin Tallvid, fil dr I tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet och Göteborgs stad

Olga Viberg, lektor i medieteknik med inriktning mot teknikstött lärande, Kungliga tekniska högskolan

Eva Wennås Brante, docent i pedagogik, Malmö universitet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen