Forskare: Både digitala och tryckta läromedel behövs
Läromedelsutredningen som Gustav Fridolin presenterade i augusti ger en förenklad och missvisande bild av digitala läromedels betydelse, skriver 23 forskare på DN Debatt. De menar att det är fel att ställa digitala läromedel mot tryckta och att läromedel bör delas upp efter funktion istället för medium.
”Tryckta läromedel är oumbärliga, men dessa behöver kombineras med användningen av digitala lärresurser”, skriver forskarna.
De vill att regeringen nu riktar anslag för att öka kunskapen på området.
Om debattörerna
Anna Åkerfeldt, fil dr i didaktik, Stockholms universitet och Ifous
Per Andersson, professor i marknadsföring, Handelshögskolan i Stockholm
Anna-Lena Godhe, docent i utbildningsvetenskap, Malmö universitet och Malmö stad
Åke Grönlund, professor i informatik, Örebro universitet
Fredrik Heintz, professor i datavetenskap, AI-forskare, Linköpings universitet
Ylva Hård af Segerstad, docent i tillämpad it, Göteborgs universitet
Pernilla Josefsson, fil dr i medieteknik, Södertörns högskola
Ylva Lindberg, professor i pedagogik, Jönköpings universitet
Fredrik Lindstrand, professor i medieteori med inriktning mot bildpedagogik, Konstfack
Petra Magnusson, fil dr i svenska med didaktisk inriktning, Högskolan i Kristianstad
Linda Mannila, fil dr, Linköpings universitet
Italo Masiello, professor i pedagogik med inriktning digitala lärprocesser, Linnéuniversitetet
Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Halmstad
Eva Norén, docent i matematikämnets didaktik, Stockholms universitet
Jalal Nouri, docent i informations samhället, Stockholms universitet
Staffan Selander, professor i didaktik, Stockholms universitet
Ewa Skantz Åberg, fil dr i barn- och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet
Sylvana Sofkova Hashemi, professor i digitalt lärande, Högskolan i Halmstad
Linnéa Stenliden, biträdande professor i pedagogiskt arbete med inriktning digitala medier, Linköpings universitet
Roger Säljö, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Martin Tallvid, fil dr I tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet och Göteborgs stad
Olga Viberg, lektor i medieteknik med inriktning mot teknikstött lärande, Kungliga tekniska högskolan
Eva Wennås Brante, docent i pedagogik, Malmö universitet