Hem
Barn med surfplattor. (Christine Olsson / TT Nyhetsbyrån)

Forskare dömer ut svenska skolan: Eleverna blir ”funktionella analfabeter”

Stora delar av undervisningen i svenska skolan bygger på undermåliga lärotrender som i många fall är skadliga. Det säger tre forskare inom kognitionsvetenskap enligt tidningen Vi Lärare.

– Den bygger på myter om hjärnan och är pseudovetenskaplig, ibland även vetenskapsfientlig, säger Agneta Gulz, professor vid Lunds och Linköpings universitet.

Digitalisering, individualisering och minskat fokus på läs- och skrivundervisning i lärarutbildningen är tre av trenderna som döms ut. Till skillnad från tidigare två–tre procent som gick ut skolan med lässvårigheter lämnar i dag 20 procent av eleverna grundskolan som ”funktionella analfabeter”, menar Agneta Gulz.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen