Forskare: ”Skolans fokus på kunskapskola bör ses över”
Två forskare skriver på DN Debatt att det är dags att se över ”kunskapsskolan” som system, inte bara dess styrdokument.
”Ju mer vi fokuserat på skolans resultat, desto sämre har det gått”, anser de.
Debattörerna skriver att mycket bottnar i bristen på tillit till lärare som med systemet görs ansvariga för resultaten ”utan att ha möjlighet att med kollegor definiera och problematisera elevernas kunskapsutveckling”.
Forskarna tycker att det är viktigt att betygen och dess funktion utreds mer grundligt och problematiseras, där kunskapskravets innebörd är i fokus.
Om debattörerna
Magnus Hultén, biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet
Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen