Hem
Människor utklädda till Spindelmannen imiterar ett meme på Wonder Con i Kalifornien. (Jeff Gritchen / AP)

Forskaren: Avveckla svenskämnet i skolorna

I en värld där unga alltmer kommunicerar med bilder, ljud, memer och symboler bör Sverige överväga att skrota svenskämnet i skolan. Det skriver Oscar Björk, forskare i svenska, på DN Debatt.

Dagens skolbarn, menar han, växer upp i mycket mer komplexa kommunikationssammanhang än tidigare generationer, och behöver därför rustas med andra färdigheter.

”Varför fortsätter vi då att ge dem nycklar för att låsa upp ett samhälle som för längesedan gått över till kodlås?”

Ett bredare kommunikationsämne hade kunnat funka bättre, enligt Björk.

Om debattören

Oscar Björk, forskare i svenska med didaktisk inriktning och lärarutbildare vid Mälardalens universitet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen