Arkivbild av en skylt från Svea vaccin i Stockholm. (Fredrik Sandberg/TT / TT Nyhetsbyrån)

Fortsatt slarv på Svea Vaccin efter avslöjande om brister

För drygt två år sedan avslöjade Aftonbladet brister i verksamheten på Svea vaccin. Det rörde sig bland annat om att företaget transporterade vaccin i svarta sopsäckar på tunnelbanan och förvarade dem i för varma kylskåp, och att personal saknade legitimation.

Ivo inledde en granskning och hotade Svea Vaccin med vite.

Enligt Aftonbladet kvarstår problemen fortfarande. Bland annat har det framgått under Ivos inspektioner att personalen förväxlat patienter och gett dem fel vaccin. Ivo ser allvarligt på bristerna, säger enhetschefen Anna Karin Nyqvist, och har krävt att Svea Vaccin ska vidta åtgärder

– Det här är en stor verksamhet. Vi gör allt vad vi kan för att bli bättre, säger Svea Vaccins vd Ridha Hadfi.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen