Fotbollsförbundet höll liv i kampanj med Mondelez
I samband med att chokladtillverkaren Mondelez svartlistades för sina affärer i Ryssland lovade Svenska Fotbollförbundet att upphöra med sina kampanjer med sponsorn. Men fotbollsförbundet har, trots det, fortsatt att marknadsföra företaget i två kampanjer, skriver Hela Gotland.
Det rör sig, enligt tidningen, dels om satsningen tränarlyftet, dels om klubbkakan där fotbollförbundets logotyp syns intill Mondelez.
I en skriftlig kommentar till tidningen, skriver marknads- och försäljningschef Helena Taube Rehnmark, att kampanjerna är stoppade, men att samarbetet alltjämt kan synas i butik – då den redan varit ”tryckt”.
”Vi valde att agera genom att stoppa alla planerade kampanjer och exponering. Det är allt vi kan säga just nu”, skriver hon i ett mejl.
Svenska Fotbollförbundet har inte svarat på några följdfrågor.
Mondelez
Mondelez som är en av världens största matjättar, äger bland annat de välkända varumärkena Marabou, Philadelpha och Côte d'Or.
Företaget betalade, enligt Kyiv School of Economics, motsvarande två miljarder kronor i skatt i Ryssland 2022.