Framtidens köpcentrum: Få butiker – mer underhållning
Det klassiska shoppingcentret för till stora delar en tynande tillvaro i spåren av e-handelns utbredning. Efter att segment som böcker och teknik länge haft det kämpigt står kläder och skor på tur när det handlar om den så kallade butiksöden, spår Handelns utredningsinstitut (HUI) i en rapport från februari.
Exakt hur det här påverkar framtidens shoppingvanor råder det en viss oenighet om, men att just shoppingcentren i våra städer kommer att se annorlunda ut i framtiden till följd av ett förändrat beteendemönster bland konsumenterna råder det däremot inget tvivel om, skriver M3 i en artikel om framtidens städer.
Flera bedömare, däribland konsultfirman AT Kearney och affärsmarknadskonsulten och psykologen Paco Underhill, menar att framtidens shoppingcenter sannolikt kommer att tvingas fokusera mer på upplevelser och på personligt anpassad shopping. Underhill tror till exempel att robotar som har koll på våra mått och preferenser kommer att assistera oss i morgondagens gallerior.
Forbes skriver att butiksvärlden befinner sig vid ett vägval, där man menar att det krävs mod för att ta klara av de framtida utmaningarna. Man hänvisar till en rapport från AT Kearney där man talar om Consumer Engagement Spaces (CES), det vill säga att butiker slutar använda sina lokaler som ett sätt att trycka ut mängder av varor och istället fokuserar på att locka till sig kunderna med utgångspunkt i deras behov och intressen. Underhållning och upplevelser kommer med andra ord att vara överordnat klassisk butiksverksamhet.
”Den stora utmaningen för köpcentrum är att se butiksytan i ett nytt ljus, inte som en plats där man kopplar ihop kunder med varor, utan som en plats där människor engagerar sig i varumärken, upplevelser, underhållning och där man till och med bor och arbetar”, skriver författarna bakom rapporten.