Hem
CUPRAANNONS

Från okänt till omtalat – därför väcker Cupra känslor i bilvärlden

Cupra tror starkt på laddhybrid som ett steg in i elektrifieringen och erbjuder modeller med den nya generationens laddhybridteknik och räckvidd på el på upp till hela 129 km. (Magnus Sandberg)

På bara några år har Cupra gått från ett okänt namn – till ett omtalat märke i bilvärlden.

Från 14 300 sålda bilar globalt 2018 snuddar man vid milstolpen en miljon i dag:

– Jag har kört många bilar genom åren, men den här har fastnat, säger Alexander Frid Kahn, 45.

För många är Cupra fortfarande ett nytt namn i bilvärlden. Märket, som ursprungligen växte fram ur SEAT, är idag det yngsta varumärket inom Volkswagengruppen.

”Jag laddar hemma och kör mest el i stan, men har ändå förbränningsmotorn om jag behöver. Det ger mig frihet utan räckviddsångest” säger Alexander Frid Kahn. (Magnus Sandberg)

När Alexander Frid Kahn får provköra CUPRA Leon Sportstourer – en laddhybridmodell med en elektrisk räckvidd på upp till 129 km – förstår han varför Cupra är idag ett av de snabbast växande bilmärkena både i Europa och i Sverige.

– Jag gillar att det känns lite eget, men ändå tryggt. Det är inte bara design, det är på riktigt. Och det märks att det är Volkswagengruppen i grunden, säger han.

2018 såldes 14 300 Cupra-bilar globalt – i dag snuddar man vid milstolpen en miljon sålda bilar. (Magnus Sandberg)

Cupra tror starkt på laddhybrid som ett steg in i elektrifieringen, och erbjuder därför flera modeller – Leon, Terramar och Formentor – som alla är utrustade med den nya generationens laddhybridteknik.

– Jag laddar hemma och kör mest el i stan, men har ändå förbränningsmotorn om jag behöver. Det ger mig frihet utan räckviddsångest, säger Alexander Frid Kahn.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.