Från okänt till omtalat – därför väcker Cupra känslor i bilvärlden
På bara några år har Cupra gått från ett okänt namn – till ett omtalat märke i bilvärlden.
Från 14 300 sålda bilar globalt 2018 snuddar man vid milstolpen en miljon i dag:
– Jag har kört många bilar genom åren, men den här har fastnat, säger Alexander Frid Kahn, 45.
För många är Cupra fortfarande ett nytt namn i bilvärlden. Märket, som ursprungligen växte fram ur SEAT, är idag det yngsta varumärket inom Volkswagengruppen.
När Alexander Frid Kahn får provköra CUPRA Leon Sportstourer – en laddhybridmodell med en elektrisk räckvidd på upp till 129 km – förstår han varför Cupra är idag ett av de snabbast växande bilmärkena både i Europa och i Sverige.
– Jag gillar att det känns lite eget, men ändå tryggt. Det är inte bara design, det är på riktigt. Och det märks att det är Volkswagengruppen i grunden, säger han.
Cupra tror starkt på laddhybrid som ett steg in i elektrifieringen, och erbjuder därför flera modeller – Leon, Terramar och Formentor – som alla är utrustade med den nya generationens laddhybridteknik.
– Jag laddar hemma och kör mest el i stan, men har ändå förbränningsmotorn om jag behöver. Det ger mig frihet utan räckviddsångest, säger Alexander Frid Kahn.