Franska tidningar tar krafttag mot annonsblockering
Flera stora franska nyhetstidningar har inlett en kampanj mot annonsblockerings-mjukvara, eller så kallade adblockers. Det är onlinetidningarnas förbund GESTE som organiserat kampanjen där bland annat Le Monde, Le Parisien och L'Équipe deltar. Olika tidningar har valt olika metoder, men några har rätt och slätt blockerat användare som använder adblocker-mjukvara. Tanken med kampanjen är att påminna läsarna om att innehåll och tjänster inte är gratis.
Ad blocking på Wikipedia
Wikipedia (en)
Ad blocking or ad filtering is removing or altering advertising content in a webpage. Advertising can exist in a variety of forms including pictures, animations, embedded audio and video, text, or pop-up windows and can employ autoplay of audio and video. All browsers offer some solution to the problem, either by targeting technologies (Adobe Flash/Shockwave, Windows Media Audio files, etc.) that are used to deliver ads, targeting URLs that are the source of ads, or targeting behavioural characteristic of ads (such as the use of HTML5 autoplay of both audio and video).
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen