Hem
(Lars Pehrson / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Franzén vill lyfta Bonnier med digital omställning

Tomas Franzén har varit vd för Bonnier i ett år. I en intervju med SvD Näringsliv berättar han om mediejättens utmaningar, bland annat den digitala omställningen.
– Då när jag kom in konstaterade jag att vi inte gjort de investeringar vi behövde i teknik för att vara helt ärlig. Jag gick tillbaka till ägarna och sa ”jag vet att om vi tittar på 25 miljarder i omsättning och tjänar en så är det en ganska dålig avkastning, men om jag som ny vd ska börja fokusera på det kommer jag inte kunna göra rätt saker”. Jag gjorde analysen och sa att vi behöver ungefär två miljarder i investeringar under 2015, 2016 och 2017 för att bli relevanta på det sättet vi önskar, säger han.
Ägarna gick med på förslaget, berättar Tomas Franzén.
– Ägarna var helt fine med att man fortsätter att ha en ganska dålig avkastning under de här transformationsåren.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen