Hem

FTC stämmer Match för fejkade annonser

Den amerikanska handelsmyndigheten Federal Trade Commission (FTC) stämmer nu Match Group, som äger en rad dejtingtjänster (bland annat Tinder, Hinge, Match.com och Ok Cupid). Detta då man menar att bolaget använt vilseledande annonser för att lura kunder att skaffa abonnemang på Match.com.

Match ska fram till och med förra året ha gjort mejlutskick där man skrivit att mottagarens profil på Match.com väckt stort intresse och att vederbörande fått likes, favoritmarkeringar och direktmeddelanden. Vad Match däremot inte avslöjade för användarna var att många av notifieringarna kom från bedragare, något som FTC menar att man kände till.

Enligt FTC lurades hundratusentals användare därför att skaffa abonnemang hos Match.com.

Match har bemött anklagelserna tämligen aggressivt och menar att man jobbar ihärdigt med att få bukt med bedragare på plattformen. Man påpekar att man identifierar och oskadliggör åtminstone 85 procent av alla dylika konton.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen