Hem
Kung Gustaf V:s Cadillac kör av vägen söder om Stockholm i september 1946. Kungen med sällskap var på väg hem från Tullgarns slott efter en jakttur. Efter den händelsen kallas olycksplatsen för "Kungens Kurva". Ingen skadades. (TT)

Fyra kungliga krockar vi minns (och hur Kungens kurva blev just kunglig)

Kungliga kollisioner har inträffat så länge som bilar har rullat på vägarna. I dag undkom kung Carl Gustaf utan skador. Tidigare regenter har inte alltid varit så lyckosamma.

1. Kungens kurva

1946 var kung Gustav V på väg hem från en jakt på Tullgarns slott när han sladdade med sin Cadillac Series 75 av Gamla Södertäljevägen – en plats som sedan dess kallats Kungens kurva.

2. Motorprinsens dödsolycka

1928 var motorprinsen Bertil sexton år. Olovligen, då prinsen saknade körkort, gav han sig ut med några bekanta på en biltur som slutade i tragedi. En av passagerarna omkom när Bertil körde av vägen. Straffet: 500 kronor i böter

3. Prins Wilhelm och krocken vid Stjärnhov

Den 2 januari 1952 var prins Willhelm på väg hem till Stenammar genom en snöstorm tillsammans med sin sambo Jeanne Tramcourt . Med bara ett par mil kvar krockade paret med ett vägräcke och Tramcourt dog. Prinsen återhämtade sig aldrig.

4. Gustav V:s miss på rivieran

I början av 20-talet körde Gustav V av vägen på franska Rivieran och skadade sin arm. Kungen ska ha blivit prejad, enligt den officiella versionen. Hovchauffören har dock senare menat att Gustav V, som ska ha varit förtjust i höga farter, ska ha hetsat sina förare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen