Bevaka
Olyckor

En Tesla Model X-olycka i USA.  TT NYHETSBYRÅN
Ägande

Därför förekommer elbilar ofta i olycksstatistiken

För en tid sedan kom den danska tidningen Politiken med ett dystert besked rörande elbilar, nämligen att fordonen är inblandade i fler olyckor än andra bilar. Uppgifterna baserades på en rundringning till de största försäkringsbolagen i Danmark, och kartläggningen visade att det är 20 procent vanligare att elbilar är inblandade i försäkringsärenden än fossildrivna bilar. Isolerade man datan till Tesla så hamnade man på hela 50 procent.

Det som enligt vissa experter skulle kunna vara förklaringen är att köregenskaperna hos en elbil skiljer sig från dem hos en bil med förbränningsmotor. Det danska försäkringsbolaget Codan hävdar till exempel att köregenskaperna kan jämföras med radiobilar på ett nöjesfält, till följd av att elbilar har ett helt annat vridmoment än fossildrivna fordon, något som kräver en viss tillvänjning.

Men det handlar inte så mycket om själva eldriften som om de köregenskaper som rent generellt kan förknippas med bilar med många hästkrafter, även sådana med en klassisk förbränningsmotor. Det konstaterar Ny Teknik som har talat med svenska Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala.

Enligt honom finns det framför allt en tydlig koppling mellan nyblivna ägare till fordon – och då i synnerhet när det handlar om bilar med många hästkrafter – och en högre olycksrisk. Bara att byta till en ny bilmodell är alltså en riskfaktor i sig.

Även Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren är inne på samma spår.

– Det handlar med största sannolikhet om förarbeteenden. Det är extremt prestandastarka bilar som lockar förare som gärna utnyttjar prestandan, säger han till SVT.

16 apr
Helt självkörande bilar kan bli verklighet tidigast om 10 år, tror experterna metamorworks / iStockphoto
Ägande

Helt självkörande bilar fortfarande långt borta

Det finns redan i dag självkörande bilar. Men definitionen av begreppet är bred, och en värld där fullt självkörande bilar har blivit vardagsmat är fortfarande avlägsen, menar flera experter. Men hur ser de olika nivåerna av självkörande egentligen ut? Den USA-baserade organisationen Society of Automotive Engineers har definierat dem. Häng med:

Nivå 1 innebär förarassistans när det handlar om styrning och inbromsning. Nivå 2 är en delvis automatiserad körning, där bilen hjälper till med både styrning och inbromsning simultant (något som fortfarande kräver förarens odelade uppmärksamhet) och nivå 3 innebär automatiserad körning under övervakning av föraren ”när omständigheterna medger det”.

I dagsläget befinner vi oss enligt de flesta bedömare någonstans i trakterna mellan nivå 2 och nivå 3. Detta trots att det finns en utbredd missuppfattning om att vi i själva verket har nått nivå 4, som innebär att föraren kan ägna sig helt åt andra saker när autopiloten är inkopplad. Många tror att till exempel Teslas bilar ligger på nivå 4, vilket inte stämmer. Även i en Tesla ska föraren övervaka körningen. Att vissa förare struntat i den saken har redan resulterat i ett antal allvarliga olyckor.

Nivå 5, där bilen är helt självkörande och till och med saknar ratt och pedaler, kan enligt de flesta forskare och biltillverkare bli vardagsmat tidigast runt 2025, men mer sannolikt kring 2030, skriver Business Insider.

Den amerikanske MIT-professorn Bryan Reimer, som forskar i transport och logistik, menar att helt självkörande bilar dessutom ställer enorma krav på både teknikutvecklingen och på infrastrukturella förändringar. Självkörande bilar kan vara ”flera decennier bort”, säger Reimer till Business Insider.

8 apr