Hem
(Tomas Oneborg/SvD/TT / Svenska Dagbladet)

Gängen vill ha lyxmärken: ”Inget eftersträvansvärt”

Gucci, Haglöfs, Moncler och Rolex. Lyxmärkena har blivit allt mer populära bland de gängkriminella och deras nya köpgrupp kan påverka varumärkena. Det säger varumärkesexperten Eva Ossiansson vid Handelshögskolan i Göteborg till TT.

För mer internationella bolag som Gucci tror Ossiansson inte att den svenska marknaden påverkar särskilt mycket. Men för friluftsmärket Haglöfs är det annorlunda.

– Om du har en Guccikeps och en Haglöfsjacka, riskerar du då att bli skjuten? Det är inget eftersträvansvärt att förknippas med, säger hon.

Hagslöfs kommunkationschef Sara Skogsberg Cuadras skriver till TT att man inte tror att de kommer påverkas på lång sikt.

”Utan att vi kommer fortsätta att förknippas med det som alltid har varit vårt fokus: friluftsliv.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen