Gen Z hyvlar semestern: ”Pris deras kärleksspråk”
Amerikanska konsumenter kommer att dra ner på sina semesterutgifter, rapporterar CNBC och hänvisar till en ny studie från konsultfirman PWC.
Konsumenterna planerar i genomsnitt att spendera 5 procent mindre den kommande semestersäsongen. Snålast är generation Z som i snitt planerar att minska sina utgifter med 23 procent jämfört med i fjol.
– Pris är generation Z:s kärleksspråk, säger Alison Furman som är chef för konsumentmarknader på konsultfirman, och tillägger att unga vuxna ofta har relativt låga löner, höga skulder och nya kostnader att tampas med.
I genomsnitt väntas amerikanerna spendera 1 500 dollar mindre på resor, semestergåvor och underhållning, skriver kanalen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen