Hem
Wistbacka. Arkivbild. (Adam Ihse/TT)

Glidningen om artisterna: ”Får göra vad de vill”

Flera av årets artister i Melodifestivalen syns samtidigt i aktuella reklamkampanjer. Projektledaren Anders Wistbacka säger till SVT Nyheter att ”artisterna har rätt att göra vad de vill, så länge det inte kopplas till Melodifestivalen”.

Under årets tävling förekommer Jon Henrik Fjällgren i reklam för finansbolaget Sambla och Theoz i en stor kampanj för Samsung, rapporterar Aftonbladet. Tidningens reporter Tobbe Ek anser att det finns en glidning i hur public service-bolaget tolkar reglerna och att ämnet inte längre är lika kontroversiellt som för cirka 20 år sedan.

– Nuförtiden är det många artister som får sin huvudinkomst via kommersiella samarbeten och eftersom Melodifestivalen vill ha med de hetaste artisterna så har regelverket behövts tolkas mer öppet, säger han till SVT.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen