Hem
(Alastair Grant / AP)

Google uppges vilja låta Bard ta fram annonser

Google planerar att låta sitt AI-verktyg Bard börja skapa annonser åt företagets kunder, med utgångspunkt från deras marknadsföringsmaterial. Det skriver The Register. Tanken är att Bard både ska kunna skapa helt nya och förbättra befintliga annonser. Det är i nuläget inte klarlagt när det Bardbaserade annonsverktyget kan tänkas lanseras, och Google har inte kommenterat uppgifterna.

 
Bard
Wikipedia (sv)
Bard är en artificiell intelligens-textrobot, med vilken en användare kan kommunicera för att få begriplig information genererad. Den är avsedd att inom ett brett område söka svar för att besvara faktafrågor, författa användbara texter av olika slag och samtala på ett människoliknande sätt. För att åstadkomma detta används maskininlärning av en stor mängd texter på Internet, inklusive Wikipedia. Google släppte den 6 februari 2023 AI-textboten Bard för en begränsad grupp användare, i avsikt att inom några veckor göra den allmänt tillgänglig. Bard bygger på Googles språkmodell Lamda (Language Model for Dialogue Applications), i en första omgång i en version som fordrar mindre datorkraft. En stor språkmodell som Lamda baseras på maskininlärningsalgoritmer såsom artificiella neuronnät, och har tränats med mängder med text för att "lära sig" hur den ska generera trovärdiga svar på av användaren ställda frågor.Bard använder insamlad information från Internet från 2021. Nyheten om lanseringen annonserades av Googles vd Sundar Pichai i en blog samma dag.De företag som arbetat fram denna typ av AI-textrobotar har som första kommersiella mål framför allt inriktat sig på deras användning som komplement till och ersättare av internet-sökmotorer av typ Alphabets Google Search och Microsofts Bing samt mindre, specialiserade varianter knutna till enskilda webbplatser.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen